Heinolan kirkonkylän kyläyhdistys on peruskorjannut ja uudistanut kylätalona 20 vuotta toimineen Kyläpirtin asianmukaiseen kuntoon kevään 2024 aikana.

Talo on rakennettu 1920-luvulla asuinkäyttöön. Monien vaiheiden jälkeen vuonna 1983 talo remontoitiin ja siitä tuli Heinolan Säästöpankin kirkonkylän konttori. Talo jäi tyhjilleen vuonna 1997 aina vuoteen 2003 saakka, jolloin kylätoimijat ostivat talon osakeannin sekä pankkilainan avulla.  ja remontoivat sen kyläläisten kahvila-, kokous- , harrastus- ja koulutustilaksi.

Yli 100-vuotiasta taloa on remontoitu osin EU-varoin vuodesta 2003 lähtien, jolloin asuin- ja pankkirakennuksena toiminut talo remontoitiin kylätoiminnan käyttöön. Erillinen keittiöremontti tehtiin vuonna 2006. Kylätalon toiminta käynnistettiin kaksivuotisella kehittämishankkeella vuosina 2004-2005.

Kehittämishankkeen aikana Kyläpirtille perustettiin kahvila/kokoustila, lahjatavaramyymälä sekä nettipiste, kopiointi- ja tulostuspalvelu sekä infopiste, jossa jaetaan matkailuinfoa sekä kaupungin tiedotteita. Talossa pidetään säännöllisesti taidenäyttelyitä, yhdistysten ja yhtiöiden kokouksia, koulutustilaisuuksia, lauluiltoja, kastejuhlia, merkkipäiviä ja muistotilaisuuksia. Talo pihoineen ja puistoineen toimii erilaisten kyläjuhlien pitopaikkana.

Kyläyhdistys tukityöllistää 1- 4 osa-aikaista kahvilatyöntekijää sekä talonmiehen. Talo tarjoaa työharjoittelu- ja työkokeilupaikkoja sekä kuntouttavaa työtoimintaa ympärivuotisesti. Vuosittain moni kylän nuori on ottanut ensimmäiset työelämän askeleensa pirtin kesätöissä. Talo toimii myös kunnan ennakkoäänestyspaikkana valtiollisissa ja kunnallisissa vaaleissa.

Talon toiminnallisuus oli ajoittain vaakalaudalla, koska kylätalosta puuttui asianmukainen esteetön wc-tila ja sosiaalitilat olivat puutteellisia. Vesi-viemäröinti- ilmastointi- ja sähköjärjestelmät olivat tulleet niin ikään tiensä päähän. Korjaamistarvetta ilmeni toimintaa haittaavassa määrin jatkuvasti. Mm. vuosi sitten peltikatto alkoi vuotaa ja sille tehtiin hätäpaikkaus. Keskellä taloa sijaitsevan, ison hormirakenteen vuoksi yleisötilat olivat ahtaat ja osin epäkäytännölliset. Lattia- ja seinäpinnat olivat käytössä kuluneet ja näyttivät epäsiisteiltä. Remonttia pohjustettiin vuosien ajan mm. teettämällä ennen koronaa pohjapiirustus rakennuksen uusimisesta.

Pandemian jälkeen kyläyhdistyksen ja Kylätalo Oy:n hallitusten jäsenet, jotka tuntevat talon kuntoon ja toimintaan liittyvät asiat, suunnittelivat ja käynnistivät monipuolisen varainhankinnan kyläläisten kanssa, teettivät pää- ja rakennepiirustukset alan asiantuntijalla, hankkivat Heinolan kaupungilta rakennusluvan sekä kokosivat kyläläisistä monialaisen remonttiryhmän rakennusprojektin valmistelua varten. Remonttiryhmä, jossa on mm. kaksi rakennusalan hyvin tuntevaa yrittäjää, olivat tärkeänä tukena esimerkiksi yrittäjien kilpailutukseen liittyvissä asioissa. Valmistelutyötä tehtiin myös kiinteässä yhteistyössä Päijänne-Leader-asiantuntijoiden kanssa.

Hanke palvelee Heinolan kirkonkylän asukkaita, yrityksiä ja yhteistyökumppaneita tarjoamalla toiminnallista tilaa, luomalla yhteisöllisyyttä ja aktivoimalla ihmisiä toimimaan paikallisen viihtyisyyden ja elinvoiman puolesta. Kyläpirtistä on olemassaolonsa aikana tullut kyläläisten eräänlainen olohuone, mikä rooli edelleen vahvistuu ja monipuolistuu, kun tila saadaan hyvään ja toimivaan kuntoon.

Kyläpirtin ympärille rakentunut ja edelleen monipuolisesti rakentuva toiminnallisuus edesauttaa Heinolan kirkonkylän ja mahdollisesti myös kaupungin pohjoispuolisten muiden kylien kehittymistä asumisen, kesäasumisen ja yrittämisen ympäristönä. Heinolan kaupungin pohjoispuolen kylillä on iso mahdollisuus saada yhteistyöllä aikaan entistä toimivampaa elinympäristöä asukkailleen.