Kyläpirtin historiaa

ASUINTALOSTA PANKKIKONTTORIKSI

Heinolan kirkonkylässä sijaitseva Mäntymäki sijaitsee keskellä taajamaa hyvin näkyvällä ja vilkkaasti liikennöidyllä paikalla. Tontilla oleva hirsirakennus on peräisin 1920-luvulta ja siirretty muualta nykyiselle paikalleen.

1950-luvulle asti talossa asuivat Ferdinand ja Hilja Anttila joiden jälkeen talo päätyi kunnan omistukseen ja jäi tyhjilleen. Vain talon yläkerta oli asuinkäytössä 1970-luvulle asti. Vuonna 1983 talo remontoitiin ja siihen muutti Heinolan Säästöpankin kirkonkylän konttori.

Vuosien myötä pankin nimi vaihtui ja konttori lakkautettiin vuonna 1997, jonka jälkeen talo jäi tyhjilleen odottamaan seuraavaa muodonmuutosta.  Muistona pankin ajoista talossa on pankkiholvi ja ikkunoissa vieläkin panssarilasit.

Konttori tallentui myös filmille, kun se esiteltiin Uuno Turhapuron pankkina Spede Pasasen elokuvassa Uuno muuttaa maalle

AUTIOTALOSTA KYLÄN YHTEINEN OLOHUONE

Muutaman vuoden kylän paraatipaikalla tyhjillään seisonutta rakennusta katseltuaan, silloinen kylätoimikunta totesi rakennuksen sopivan hyvin kylätaloksi ja alkoi suunnitella talon ostoa.

Helmikuussa 2003 tarjottiin kirkonkyläläisille mahdollisuus ostaa tulevan kylätalon osakkeita 100 euron nimellishintaan. Osakkeita ostettiin 302 kappaletta, joista 114 yksityishenkilöä. Yhdistyksiä tuli mukaan 5 ja yrityksiä 3.  Huhtikuussa perustettiin Heinolan Kirkonkylän Kylätalo Oy, joka omistaa ja hallinnoi kiinteistöä. Näin talosta tuli Heinolan kirkonkyläläisten omistama oma kylätalo.

Kirkonkylän kyläyhdistys ry sekä kahvilayrittäjä vuokrasivat osakeyhtiöltä talosta toimitilat. Keväällä 2003 pidetyn nimikilpailun tuloksena kylätalo sai nimekseen Kyläpirtti.

TOIMINTA ALKAA

Kyläpirtin toiminta käynnistettiin kyläyhdistyksen kaksivuotisella kehittämishankkeella.

Tavoitteena oli saada aikaiseksi kaikkia kyläläisiä hyödyttävä toiminta- ja palvelukeskus, johon olisi luonteva poiketa käymään. Lisäksi seurat, yhdistykset ja yhteisöt saisivat oman kokoontumistilan ja Kirkonkylän palvelun tarjoajat ja tuotteiden tuottajat yhteisen markkinointi- ja myyntipaikan.

Hankkeen avulla pystyttiin palkkaamaan työntekijä talon toimintoja suunnittelemaan ja käynnistämään.  Taloon perustettiin myös kylätoimisto sekä kyläläisiä että matkailijoita palvelemaan.

Kyläpirtin avajaisia vietettiin suurin juhlallisuuksin 28.6.2003. Avausfanfaarin soittivat kesäkirkonkyläläiset Kaitsu Pahlman  ja Markku Johansson. Avajaispuheen piti maakuntajohtaja Esa Halme, joka kehui tuolloin taloa Suomen hienoimmaksi kylätaloksi.

Kesällä 2004 pirtti toimi yhtenä Heinolan asuntomessujen infopisteenä, josta mm. ohjattiin vieraita Laura Voutilaisen messujen etäkohteena toimineelle hirsitalolle.  Kyläyhdistys ahkeroi tuolloin messujen aikaan myös talkootöissä varsinaisella messualueella, etäkohteen paikoitusalueella sekä Pirttikioskissa.

Kioskissa tarjottavat munkit paistettiin Kyläpirtillä ja kuljetettiin pari kertaa päivässä paikanpäälle.  Messujen aikaan munkkikeitin ei ehtinyt juurikaan jäähtyä sillä kioskilla kävi noin 25000 asiakasta ja pelkästään Kyläpirtilläkin n. 6000. Nuo samalla reseptillä tehdyt munkit ovat edelleenkin kahvilan suosituimpia leivonnaisia!

Vuonna 2005 Kirkonkylä valittiin ensiksi Päijät-Hämeen Vuoden Kyläksi ja samana syksynä myös valtakunnalliseksi Vuoden Kyläksi. Tärkeimpänä syynä palkinnon saamiselle oli nimenomaan onnistunut kylätalohanke monipuolisine toimintoineen.

Ennakkoäänestyspaikkana Kyläpirtti toimi ensimmäisen kerran presidentinvaaleissa v.2006.  Kyläyhdistys on huolehtinut ennakkoäänestyksen toimittamisesta ja vaalitoimitsijat ovat olleet kyläyhdistyksen valitsemia ja keskusvaalilautakunnan hyväksymiä vapaaehtoisia talkoolaisia.  Äänestyksen järjestämisestä saatava korvaus on kyläyhdistykselle edelleen yksi tärkeimmistä varainhankintamuodoista.

Asukaspuisto Kyläpirtin tontille valmistui v.  2007.  Heinikkoinen ja pensaikkoinen talon rinnealue muunnettiin puistoksi kiipeilytelineineen ja keinuineen.  Alue nimettiin Hiljan pihaksi Mäntymäen entisen asukkaan kunniaksi.

Vuosien saatossa Kyläpirtillä on vieraillut paikallisten lisäksi väkeä ympäri Suomen ja myös ulkomailta. Kauimmaiset kävijät ovat olleet Yhdysvalloista ja Afrikan mantereelta .  Talon toiminta on kiinnostanut myös muita kylätoimijoita ja erilaisia hankeryhmiä ja kyläyhdistyksen ihmisiä onkin käynyt esittelemässä toimintaa mm. Irlannissa, Itävallassa, Venäjällä ja Virossa.

TALO TYÖLLISTÄÄ JA OPETTAA

Kyläpirtillä on ollut myös työllistävä vaikutus. Erilaisten hankkeiden myötä talo on toiminut työpaikkana usealle hankevetäjälle ja lisäksi kyläyhdistys on palkannut myös tupaemäntiä, kylätalkkareita sekä kahvilatyöntekijöitä päivittäisen toiminnan pyörittämiseen.

Alkuvuosina kahvila toimi ulkopuolisten yrittäjien johdolla mutta vuodesta 2014 alkaen myös sen toiminta siirtyi kyläyhdistyksen alaisuuteen.

Talossa on suoritettu myös kymmeniä työssäoppimis- ja työharjoittelujaksoja. Välillisesti on lisäksi työllistetty paikallisia käsityötuottajia antamalla mahdollisuus omien tuotteiden myyntiin kylätalossa.

Kylän nuoria palkataan kesäisin kahvila-apulaisiksi ja monelle nuorelle Kyläpirtti onkin ollut ihan ensimmäinen työpaikka.

KYLÄTALO PALVELEE KAIKENIKÄISIÄ

Talon palvelut ja toiminnot ovat vuosien kuluessa vaihtuneet kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Alusta alkaen talossa on ollut kahvila, nettipiste, kopiointi, tulostus- ja faksipalvelu, matkailuinfoa, vaihtuvia taidenäyttelyitä,  lahjatavaramyymälä ja mm. kaupungin kaavojen esilläolo.

Pihalle saatiin myös aitta joka palvelee kesäajan kirpputorina.

Taloa vuokrataan myös yksityistilaisuuksiin ja Kyläpirtillä onkin vuosien saatossa järjestetty monenlaisia tapahtumia.  On vietetty  kastejuhlia, merkkipäiviä, muistotilaisuuksia sekä tiettävästi myös ainakin yhdet häät. Keskeisen sijaintinsa vuoksi myös erilaisten yhdistysten ja yhtiöiden kokouspaikkana talo on suosittu.

Kyläpirtti onkin löytänyt paikkansa kyläläisten olohuoneena!